Lekker, op vakantie - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Donald Straathof - WaarBenJij.nu Lekker, op vakantie - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Donald Straathof - WaarBenJij.nu

Lekker, op vakantie

Door: Donald

Blijf op de hoogte en volg Donald

31 Maart 2008 | Colombia, Medellín

Ik begin dan wel elke ochtend om 9 uur, ik heb vakken, tentamens en projecten, maar ik zit wel in een exotisch land. Een weekje naar de kust kun je dus een vakantie op vakantie noemen. En van vakantie moet je genieten. Dat betekent een beetje cultuur, luieren aan het strand en hier en daar wat activiteit. Zie de foto’s.
Helaas gold deze week vrij (Semana Santa) niet alleen voor ons, maar voor heel werkend en studerend Colombia. Toevallig leek ook heel werkend en studerend Colombia dezelfde vakantieplannen gemaakt te hebben. Dat idyllische, pittoreske natuurpark met adembenemende verlaten palmstranden bleek ineens helemaal niet zo verlaten. Gelukkig zijn Colombianen niet al te moeilijk in de omgang, dus we hebben er met zijn allen een fantastische week van gemaakt!
Alex en ik begonnen in Cartagena. Ontdooien na de busrit ging dit keer sneller dan ooit met meer dan 30 graden buitentemperatuur. We hebben een bezoekje gebracht aan een fort dat de Spanjaarden een tijd geleden hebben achtergelaten, en hebben onszelf op een ontzettend trage boottocht ontzettend laten verbranden, maar wel op een ontzettend wit strand gelegen en in een ontzettend blauwe zee gezwommen.
Vanuit Cartagena, met een tussenstop in een modderbad van vulkanische blubber, naar Santa Marta. Lekker stinkend naar zwavel in de bus, en twee dagen later nog resten modder in je oor. Maar wel een huidje als een baby.
In Santa Marta kwamen we Benjamin en Matthias weer tegen. Benjamin was reeds twee keer eerder naar de kust geweest en vond het nodig om alle onontdekte plekjes van de stad te laten zien. Onder andere luxe en niet zo luxe discotheken, stripclubs en stinkende hostels. Een iets minder vulgaire, maar des te mooiere plek bleek een riviermonding aan het strand. Daar kon je dus in zee zwemmen en afspoelen in de rivier. Uiteraard hebben we aldaar de grootst verkrijgbare vis besteld als avondmaal.
Vervolgens naar het beroemde Parque Tayrona. Waar ons, als gezegd, prachtige wandelingen en eenzame bountystranden beloofd werden. Voor vertrek een doos sigaren aangeschaft, want je bent een buitenlandse toerist of niet! Het natuurpark bleek niet ongelofelijk indrukwekkend (voornamelijk door de overvloedige aanwezigheid van overige toeristen) maar het vertier was er niet minder om. Benjamin had net een week daarvoor zijn vinger gebroken en zwom dus met een zak over zijn hand. Het leuke was dat die hand constant boven water moest blijven in een nogal wilde zee.
Na een nachtje slapen in een hangmat hadden we het wel weer gezien en vervolgden we onze weg terug. Na nog wat nachtjes uit in Santa Marta en een bezoek aan het nabijgelegen vissersdorpje Taganga zat onze dikke week vakantie er alweer op.
De afgelopen week is er alweer flink gestudeerd op de Universiteit. Niet door Alex, want die vond het nodig om de hele week ziek op bed te liggen. Wel ironisch, omdat hij de hele vakantie zijn laptop heeft meegesleurd om er slechts een paar broodnodige uurtjes op te kunnen werken.
Ik zit nog steeds fijn in mijn Spaanse klas. We zijn ook eindelijk begonnen met de bouw van onze auto. Binnenkort ook wat foto’s daarvan. Met mijn andere vakken gaat het ook goed, hoewel ik het meest geniet van de Spaanse lessen.
Ik geloof dat de zomertijd in NL vandaag is ingegaan. Dat heb je hier niet, want het is hier altijd zomer (ha!), dus het tijdsverschil is nu 7 uur.

In ieder geval weer veel groetjes uit Colombia, doei Donald

• 31 Maart 2008 - 07:39

Iris:

Hee Donald,
    Mooie foto's! Geniet er van! x

• 31 Maart 2008 - 08:31

Mathieu:

Sparta - Willem II 2-2

• 10 April 2008 - 22:17

Esther:

rielekst donnie! wanneer kom je deze kant op? ons ticket loopt eerder af dan gepland, ehct balen, waarschijnlijk maar heel even tijd voor dat mooie landje waar jij nu bent..maar hier in peru is het ook niet verkeerd..! ga je ook reizen naar bolivia? kom ik net van terug, is zo super mooi! kusjes es

• 13 April 2008 - 17:14

Donald:

Sparta weer een seizoen eredivisie! Heel Medellin wordt gek!

• 15 April 2008 - 09:36

Jan: